Hoe beïnvloeden smartphones, laptops en ipads ons leven?

lookup
Ik kwam laatst een heel interessant filmpje tegen op Facebook. Ik deelde hem op Facebook gelijk na het kijken en nu ook op m’n blog. Het filmpje heeft me echt aan het denken gezet. Hoe erg beïnvloedt social media ons leven? Lees verder voor het filmpje.

We zitten in een digitaal tijdperk, waarbij velen verslaafd zijn aan hun smartphones, laptops, ipads en noem maar op. Als Whatsapp het niet doet, is iedereen geïrriteerd. Terwijl dit natuurlijk gewoon een luxeprobleem is. De meeste mensen zitten ook dagelijks op social media en kunnen niet meer zonder hun mobiel. Best ironisch dat ik dit nu typ op m’n laptop en dat jij het waarschijnlijk ook leest op je laptop of ipad. Ik denk dat ik net zo goed als bijna iedereen (een beetje) verslaafd ben geraakt.

Een vriendin van me zei laatst na dit filmpje: ”Wat als je 3 dagen je mobiel uit zou doen, wat is er dan over in je dagelijkse leven wat je leuk vind om te doen?” Voor mij is dit nog steeds best veel. Ik houd bijvoorbeeld van creatief bezig zijn, bakken en leuke dingen doen met vriendinnen. Maar eigenlijk doe ik dit niet eens heel vaak. Waardoor komt dat? Ja, door m’n elektronica. Dagelijks zit ik minimaal twee uurtjes achter m’n laptop, soms de hele avond. Ik check allerlei blogs, kijk films online en doe aan social media. Bedenk eens voor jezelf wat er voor jou nog over zou zijn wat je dagelijks zou doen en wat je leuk vind.

Ik ben gek op internet en social media en zie ook veel goeds erin, maar het mag zeker wel wat minder. Denk aan nutteloos whatsappen, spelletjes verwijderen en alleen je mobiel gebruiken wanneer je het nodig hebt. Natuurlijk mag je dit voor jezelf allemaal bepalen, maar zoals ik het zie leven we allemaal een beetje achter onze beeldschermen.

En ik betrap mezelf er net op dat als ik iets leuks heb, dat ik het graag deel met social media. Er kwam net namelijk een heel fijn boek binnen, dus ik maakte gelijk een foto om het vervolgens te delen. En dat is helemaal niet erg, zolang je maar niet elke dag urenlang op je mobiel of laptop zit. Door dit filmpje ben ik veel bewuster geworden van de momenten dat ik mijn smartphone erbij pak. Of wanneer ik lang achter mijn laptop zit. Wat natuurlijk nodig is voor het bloggen, maar ik dwaal ook vaak af naar onzin sites of forums. Ik probeer een stuk minder m’n smartphone te gebruiken, alleen voor belangrijke dingen zoals communicatie tussen familie en vrienden. Verder heb ik nog wel leuke apps, maar ik verdoe m’n tijd er niet meer mee.

Genieten van het leven doe je niet door een beeldscherm, maar door dingen in het echt te ondernemen.

Note: Ik bedoel met dit artikel vooral dat ons leven teveel draait om social media. Natuurlijk kun je genieten van een film kijken online, of blogs bekijken en sites te bezoeken. Dat doe ik ook graag. Maar nutteloze spelletjes doen of altijd onzin filmpjes kijken waar je niks aan hebt of van leert, lijkt mij eerder tijdsverspilling. Iedereen heeft zo’n zijn of haar mening en ik zal die van jou ook respecteren 🙂

7 gedachtes over “Hoe beïnvloeden smartphones, laptops en ipads ons leven?

  1. Ik ben het filmpje een paar keer tegen gekomen, ik vind het een erg mooi filmpje en kan me er wel in vinden! Ik ben niet zoveel bezig met social media of mn mobiel maar moet toegeven dat ik veel bezig ben op mijn laptop: films en series kijken, blogs lezen en schrijven en andere interessante sites bekijken. Wanneer ik mijn laptop voor school gebruik ben ik ook alleen voor school bezig dus dat scheelt haha. Ik zou wel een paar dagen zonder kunnen, tenzij ik mijn laptop nodig heb voor school.
    Wat ik dan zou doen? Kleuren of knutselen, muziek maken met mijn vriend, bakken, een boek lezen of verhaaltjes schrijven. Genoeg te doen dus! 🙂

    • Veel bezig zijn met je laptop herken ik zeker, haha. Leuk om te lezen wat jij allemaal zou doen! Een boek lezen hoort zeker weten ook nog bij mijn rijtje, heerlijk 🙂

  2. Pingback: Mijn 5 favoriete blogposten uit 2014 |

Geef een reactie

