Uit de comfortzone

comfortzone
Als je elke dag weer naar school gaat, dezelfde mensen ziet en dezelfde dingen doet dan wordt dat ‘standaard’. Op een gegeven moment ben je dan gewoon toe aan iets nieuws, al is het maar iets kleins. Zelf krijg ik dan vaak de drang om dingen te veranderen. Dat kan heel oppervlakkig mijn kamer zijn of juist iets aan mezelf. En daarom wil ik nu steeds meer uit mijn comfortzone stappen.

Wanneer en waarom is het belangrijk?
Mensen hebben van zichzelf een bepaald idee over wat ze wel en niet kunnen. Als je dan in een situatie terecht komt die je niet eerder hebt meegemaakt, dan kom je uit de comfortzone. Als je nooit uit je comfortzone komt en je daagt jezelf niet uit om nieuwe dingen te doen, dan raak je in een sleur. Alles gaat dan op de automatische piloot. De tijd lijkt dan steeds langzamer voorbij te gaan en je gaat dingen saai of vervelend vinden. Een leven waarin alles voorspelbaar is, is niet echt leven. Dan is het dus tijd voor verandering. Uit je comfortzone komen, zorgt ervoor dat je zelfverzekerder, onafhankelijker en vrolijker wordt.

growt-from-discomfort-the-positive-pear

Hoe kom je uit je comfort zone?
Als je het punt hebt bereikt dat je verandering wil, kan dit op verschillende manieren zijn. Het kan zijn dat je meer nieuwe, spannende dingen wilt doen. Maar het kan ook zijn dat je zelf op een positieve manier wilt groeien, tot een mens die geniet van het leven. Allereerst is het belangrijk om klein te beginnen, dat is namelijk makkelijker. De dingen die je kunt doen om uit je comfortzone te komen, zijn eigenlijk persoonlijk. Iedereen heeft namelijk een ander idee van zijn of haar comfortzone. Kijk daarom naar jezelf en wat je wilt, dan pas kun je zien wat je moet doen om uit de comfortzone te komen.

Tips
1. Begin met kleine dingen, spring niet meteen in het diepe.
2. Kijk altijd naar dingen vanuit verschillende perspectieven.
3. Heb zo min mogelijk verwachtingen. Dan zijn dingen die goed gaan nog leuker en zijn teleurstellingen minder groot.
4. Accepteer het als iets niet lukt.
5. Uit de comfortzone komen, moet je doen voor jezelf en niet voor anderen om jezelf te bewijzen.

Als7jPBCQAA0y9u

Hoe verander ikzelf hierdoor?
Ik had laatst een presentatie. Eerst haatte ik presentaties geven, het was eng en vervelend. Maar nu ik uit m’n comfort zone wil komen, zag ik het als een stap verder komen. Ik heb me dus goed voorbereid, er niet teveel een issue van gemaakt en toen de presentatie gedaan. Natuurlijk ging het niet perfect, maar het was al een stuk beter dan eerst. Als ik de presentatie een paar maanden terug had gehad, dan had ik na de presentatie gedacht: dit wil ik niet meer doen. Maar nu dacht ik juist: het ging al best goed, ik wil leren om beter te presenteren. Het is maar iets kleins, maar je kan overal iets van leren.

Ik heb nu een lijstje van dingen die ik wil doen, dingen die buiten mijn comfort zone liggen. Natuurlijk hoeft dit niet gelijk iets extreems te zijn, begin klein! Nog een voorbeeld: Ik heb veel dingen die ik wil doen of bereiken, maar het komt er nooit van. Dit lijstje gaat van solliciteren tot alleen gaan lunchen. Nu heb ik dus een lijstje opgesteld en probeer ik deze dingen te doen. Ik zie het als een positieve persoonlijke groei wanneer ik dingen doe van dit lijstje.

comfort-zone
Het is moeilijk om een onderwerp zoals comfortzones goed uit te leggen. In mijn gedachten klinkt alles heel logisch, maar als ik het dan typ is het toch anders.Ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk uit. Hopelijk haal je inspiratie uit deze blogpost.

Zit jij (teveel) in je comfort zone?

9 gedachtes over “Uit de comfortzone

  1. Pingback: Uit de comfortzone: aantal doelen bereikt |

  2. Pingback: What would you do if you had no fear? |

  3. Pingback: Uit de comfortzone: aantal doelen bereikt #2 |

Geef een reactie

