Accepteer en respecteer jezelf

1

Jezelf zijn is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Voordat je helemaal 100% jezelf kunt zijn, moet je weten wie je bent. Op je 15e weet je dit natuurlijk nog niet voor de volle 100% maar, je hebt vast wel een mening over bepaalde dingen. Wanneer je weet wat jouw waarden, principes en meningen zijn, blijft er nog iets over. Namelijk: jezelf accepteren en respecteren.

Zelfacceptatie
Hoe vaak zie tegenwoordig wel niet onzekere meisjes? Er wordt zoveel nadruk op uiterlijk gelegd, dat velen hier onzeker door worden. Sommigen uitten dit in hun makeup of kleding. Ze gaan dan bijvoorbeeld erg veel foundation dragen of dragen precies dezelfde kleding als anderen. Zolang jij jezelf gewoon goed verzorgd, zul je je altijd beter voelen dan met een kilo makeup op je gezicht. En qua kleding moet je zelf weten wat je doet, in plaats van de kudde te volgen.
freedomly-be-yourself

Jij zult altijd jij blijven. Hoe vervelend is het dan, om niet blij te zijn met jezelf? Iedereen heeft iets mooi, vanbinnen en vanbuiten. En ook iedereen is weleens onzeker, je bent niet de enige. Maar blijf jezelf niet pijnigen door steeds te denken: ”Was ik maar zoals zij” of ”Had ik maar een kleine neus”. Vergelijk jezelf niet met anderen! Jij bent uniek, waarom zou je dan zoals een ander willen zijn? Accepteer jezelf daarom zoals je bent. Ik weet dat het soms makkelijker gezegd is dan gedaan, maar na verloop van tijd zal er een last van je schouders vallen.

Ben je niet tevreden met jezelf qua innerlijk? Verander hetgeen waar je niet blij mee bent, zo simpel is het. Ik vond het bijvoorbeeld vervelend dat ik niet altijd mijn eigen mening durfde te geven. Ik knikte vaak maar gewoon ja, omdat dat het vaak gemakkelijker was. Maar ook ik heb een mening net als anderen en mijn mening mag ook gehoord worden. En zo begon ik dus ook te denken. Nu zeg ik gewoon eerlijk wat ik van iets vind, als het me gevraagd wordt. (Hiermee bedoel ik niet dat je altijd maar je mening over van alles moet gaan geven, alleen op juiste en gevraagde momenten)

 positivity

Zelfrespect
Respect voor anderen is zo belangrijk, maar ook respect voor jezelf is belangrijk. Wanneer je niet jezelf respecteert, krijg je dat ook niet van anderen.  Waar is je zelfrespect als je altijd maar meewaait met de groep? Waar is je zelfrespect als je met jongens zoent, die jou alleen maar als een ‘chickie’ zien? Het is belangrijk om te weten waar je voor staat, waar je in gelooft en wat je verdient. Jij verdient iemand die je leuk vind om hoe je bent. Jij staat voor alles waar je in gelooft. Onthoud dat zelfrespect te maken heeft met aardig zijn tegen jezelf. Accepteer het als je een fout maakt, durf deze toe te geven. Wanneer je negatief denkt over jezelf, kom je alleen maar in een neerwaartse spiraal terecht. Denk juist positief over jezelf!

positivity-is-key

Maak keuzes waar jij gelukkig van wordt. Ga met mensen om waar jij energie van krijgt en vrolijk van wordt. Denk positief over anderen en jezelf. Heb respect voor anderen en voor jezelf. Neem niet alles in het leven al te serieus. Wees dankbaar voor wat je hebt. Dit zijn allerlei factoren waardoor je gelukkig(er) wordt. Hoe cliché het ook is: niemand is perfect. Accepteer jezelf daarom en heb zelfrespect.

be_yourself-4957
Ben jij blij met wie je bent?

6 gedachtes over “Accepteer en respecteer jezelf

Geef een reactie

