DIY // tekst op shirt

P1100186(2)
Vanochtend om 10 uur ben ik naar mijn oma toegegaan. Ze is een echte creatieveling en heeft een hobby kamer vol met spulletjes. Ik zag een shirtje bij Brandy Melville maar, ik vond hem te duur. Daarom wilde ik hem graag namaken en vroeg ik mijn oma om raad. Zij weet er namelijk een stuk meer van. Het resultaat vind ik erg leuk. Lees verder om te lezen hoe je zelf een tekst naait/borduurt op een shirt.
3v6dzy-i
Dit is het shirt wat ik zag bij Brandy Melville. Hij was 22 euro geloof ik. Het model van het shirt vond ik ook niet heel erg mooi, dus wilde ik hem zelf maken. Ik kocht een basic shirtje bij de H&M en ging aan de slag.

Benodigheden:
– Basic t-shirt met borstzakje
– naald en draad
– stukje karton
– soluvlies (te koop bij hobbywinkels, zoals Devo)
– water uitwisbare pen  (te koop bij hobbywinkels, zoals Devo)
– lettertype/tekst die op het zakje wilt
–  optioneel: een handige moeder of oma 🙂

P1100158
Waarschijnlijk weet je niet wat soluvlies is. Soluvlies is een vlies waar je op kunt schrijven en het lost op in water. Dus dan hoef je niet rechtstreeks op je shirtje de tekst te schrijven, want misschien gaat het fout. Met een pen kun je gewoon de tekst op het soluvlies overtrekken. Dan borduur je het tekstje en vervolgens als het klaar is, doe je het in water. De soluvlies lost dan op en je hebt je t-shirt met tekst over.

P1100083
Ik heb de tekst in verschillende lettertypes uitgeprint. Uiteindelijk ging ik voor degene linksboven, die paste namelijk goed op het borstzakje.

PicMonkey Collage1 . Je begint natuurlijk met een leeg en wit borstzakje

2
. Je knipt het zinnetje uit in het lettertype dat jij wilt en legt die onder het soluvlies. Dan kun je de tekst gaan overtekenen. Het is handig om aan beide kanten een plakbandje te doen, zodat hij niet verschuift tijdens het overtekenen.

3. Als je klaar bent met overtekenen, kijk je of het op het borstzakje gaat passen. Is dit goed? Dan kun je verder naar de volgende stappen.

PicMonkey Collage2
4. In het borstzakje doe je een kartonnetje zodat hij op z’n plaats blijft. En op deze manier naai je niet het zakje nog een keer vast aan je shirt.

5. Vervolgens ga je het soluvlies met steekspelden vastzetten, zodat het niet gaat verschuiven tijdens borduren.

6. En dan kun je beginnen met het borduren. Dit deed m’n oma voor me, want zij kan dit erg goed.

PicMonkey Collage3
7. Het begin is er! Nu verder borduren tot hij klaar is.

8. Dit ben ik vergeten te fotograferen. Wanneer het borduren klaar is, haal je de steekspelden eraf. En vervolgens leg je het shirtje in (koud) water. Het soluvlies lost nu op en je geborduurde tekst blijft over op het borstzakje.

9. Het resultaat! Ik vind hem erg leuk geworden.

P1100186 P1100189
Wat is hij leuk geworden hé? Ik ben er blij mee. Het was ook erg gezellig om samen met mijn oma te maken. Uiteindelijk was dit ook veel goedkoper dan het echte Brandy Melville shirtje. En aan dit shirtje heb ik nu een leuke herinnering.

Wat vind jij van het eindresultaat? En kun jij borduren?

P1100173
Een van de hondjes van m’n oma, Rocco, vond het ook leuk om te zien. Ik maakte deze foto vanaf de tafel, zo zat hij dus mee te kijken. Wat een schatje hé?

23 gedachtes over “DIY // tekst op shirt

  1. Te gekke Diy! Ik kan wel borduren, denk ik. In elk geval kan ik breien! Afgelopen winter een stuk of zes mutsen, jawel… 😛 maar supertof! Leuk ook dat je dit met je oma doet 🙂

  2. Pingback: 100 blogposten geplaatst! – terugblik |

Geef een reactie

