Ik spaar voor… + tips om te sparen

f0d17b7e4f8d2b4a67616851cdc7e97ass
Ik ben vrij goed in het sparen van geld, helaas ben ik ook goed in het uitgeven ervan. Maar nu heb ik een aantal doelen voor mezelf vastgesteld en weet ik waarvoor ik spaar. Ik heb verschillende manieren waarop ik geld verzamel en het spaar. Lees verder om erachter te komen waarvoor ik spaar en hoe ik dat doe.

Ik hou al mijn uitgaves per maand (sinds mei 2014) bij en tel dit per maand bij elkaar op. Zo weet ik wat ik ongeveer uitgeef in een maand en waarop ik kan of moet besparen. Het bleek meer te zijn dan ik dacht. Een goede tip is dus om te kijken wat je precies uitgeeft in een maand. Nu weet ik voor mezelf dat ik moet besparen op kleine onnodige dingen zoals lekkers, spulletjes van de Action en notitieboekjes. Al die kleine bedragen bij elkaar zorgt toch wel voor een groot bedrag. Ook ga ik besparen op kleding en kijk ik nu naar wat ik echt nog nodig heb of heel graag wil. En ook als ik iets graag wil, kijk ik eerst naar hoe ik het kan combineren en of het de prijs waard is.

sony-camcorder

Random plaatje van een camcorder.

Bron

Ten eerste spaar ik voor een filmcamera oftewel een camcorder. Sfeerfilmpjes en vakantievideos maken, is een hobby van mij. Hier steek ik vrij veel tijd in en nu wil ik ook een betere camera ervoor. Ik film nu met een Lumix camera van mijn moeder, die eigenlijk meer bedoeld is voor foto’s maken. Ik wil dus graag een camcorder kopen die speciaal voor het filmen is en een paar fijne extra’s heeft. Ik heb al een paar op het oog, maar het blijft lastig door het grote aanbod aan camcorders. Wel wil ik deze graag kopen voor de zomervakantie, zodat hij mee kan op vakantie. Mocht je toevallig nog een goede weten, dan hoor ik dat graag. Qua prijs wil ik rond de 200 tot max. 350 zitten.

largeBron

Ten tweede spaar ik voor een nieuwe smartphone. Dit heeft niet zoveel haast als een camcorder, maar is wel nodig. Ik heb nu de Huawei y300 en ik ben er totaal niet tevreden over. Hij is traag, maakt foto’s die niet van erg goede kwaliteit zijn en heeft een paar simpele maar nodige instellingen niet. Als er iets is wat ik belangrijk vind bij een smartphone, is het wel goede kwaliteit foto’s. Ook merk ik dat hij goede kwaliteit foto’s die ik op Instagram zet onscherp maakt. Al weet ik niet zeker of dat door Instagram of door m’n mobiel zelf komt. Ik weet nog niet wat voor smartphone ik wil, want ik wil niet teveel uitgeven aan een smartphone. Dat vind ik namelijk zonde, maar ik wil wel goede kwaliteit.

07218065_01
Bron

Ten derde spaar ik voor deze Sperry’s (ook wel bekend als bootschoenen). In een wishlist van een tijdje geleden kon je al zien dat ik deze graag wilde. Nu nog steeds vind ik ze prachtig en ben ik ervan overtuigd. Alleen zijn ze rond de 65/70 euro, wat ik vrij duur vind voor schoenen. Ik heb nog nooit schoenen van boven de €40,- gehad. Maar daarvoor spaar ik dus ook.

geld-verdienen-bannersBron

 

Tips om te sparen

  • Maak online of in een notitieboekje een spaarplan. Hoeveel geld je nodig hebt, uitgeeft, hoelang je wil sparen en hoe je dat gaat doen. Een handige site hiervoor is nibud.

 

  • Als je een (bij)baan hebt, is het handig om elke maand een bepaald bedrag opzij te zetten. Zo heb je altijd ‘reservegeld’ voor noodgevallen. Wanneer je fiets of auto bijvoorbeeld kapot gaat, dan kun je dit geld gebruiken. Of juist als je wilt sparen voor een vakantie, dan is het opzij zetten ook erg handig.

 

  • Verkoop spullen of kleding die je niet meer gebruikt op Marktplaats. Het zal misschien niet heel veel opleveren, maar alle kleine beetjes helpen. Ik heb een keer mijn kledingkast goed uitgeruimd en bijna alles verkocht. Ik verdiende in totaal toen ongeveer 50 euro, niet slecht toch?

 

  • Zoek een oude spaarpot (een ander doosje of potje kan ook gewoon) en stop daar steeds kleine bedragen in. Zoals het kleingeld wat je nog in je portemonnee hebt zitten, geld dat je terugvind in je jaszak, geld dat je overhebt of dat je krijgt. Zo heb je in een korte tijd ook een mooi bedrag. Spreek wel met jezelf af dat je het geld niet meer mag pakken, wanneer het in de spaarpot zit (pas als je het volledige bedrag hebt)

 

  • Houd bij wat je elke maand uitgeeft, zo kun je zien waarop je kunt besparen. Zorg ook dat je je hieraan houd. Het kan ook op kleine dingen zoals broodjes in de kantine of sieraden zijn. Alle kleine beetjes helpen!Spaar jij vaak? En zo ja, waarvoor spaar jij?

7 gedachtes over “Ik spaar voor… + tips om te sparen

  1. Fijne tips! Zelf ben ik laatste jaren ook steeds meer van het sparen. Het ontwijken van winkels en webshops, en maandelijks meteen mijn geld op mijn spaarrekening zetten hebben mij het beste geholpen 🙂

  2. Zodra ik mijn salaris binnen krijg zet ik een deel op mijn spaarrekening, dit werkt bij mij goed! Verder onthou ik mezelf niet teveel, ik woon nog lekker thuis dus als ik centjes kan uitgeven doe ik dat ook gewoon!

  3. Pingback: New: camcorder Panasonic HC-V130 |

Geef een reactie

