De Ervaringsmachine

IMG_20140329_163952
Bij de overgang van klas 3 naar klas 4 heb ik een profiel gekozen met onder andere het vak Filosofie. Ik heb nu dus sinds kort Filosofie. Eigenlijk verwachtte ik dat het niet echt een leuk vak zou zijn. Ik koos het vooral omdat ik dan geen wiskunde hoefde te kiezen. Maar het vak heeft me verrast. Ik vind het best wel interessant. Laatst deed onze lerares een gedachte-experiment met ons die ik wetenswaardig vond. Dus vandaag deel ik deze met jullie!

Okay, stel je voor dat er een professor is die een hele bijzondere uitvinding heeft gedaan. Hij heeft namelijk een machine uitgevonden waardoor je heel makkelijk geluk en een mooi leven kan krijgen. De machine heet een ervaringsmachine. Het lijkt op een soort badkuip waar je in gaat zitten en er lopen wat draadjes doorheen. Maar hoe werkt het dan?

Het gaat als volgt: jij vertelt aan de professor wat voor leven je wilt, welke mensen je wilt blijven zien of tegenkomen, wat je wilt hebben en wat je wilt doen/bereiken. Wanneer je dan erin stapt, krijg je het leven dat je wilt in een droomwereld. Een hele makkelijke weg naar geluk dus. Dus als je graag beroemd wil zijn of een hele belangrijke uitvinding voor de wereld wil doen, dan gebeurt dat. Het is niet de echte wereld, maar zodra jij erin stapt weet je niks meer van de machine en zie jij het dus alsof het allemaal echt is. Easy peasy lemon squeezy, right?

Maar… er zit een addertje onder het gras hier. Zodra je in de ervaringsmachine stapt, kun je niet meer terug. Wat je waarschijnlijk ook niet zal willen aangezien het je droom leven is. En je herinnert er niks meer van dat je in die machine bent gestapt. De professor is trouwens helemaal betrouwbaar, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Zou jij in de ervaringsmachine stappen?

Als je een groep van ongeveer 30 personen hebt, zijn er vaak maar ongeveer 2 mensen die het zouden doen. Waarom wil de rest niet? Het is toch de makkelijke weg naar een gelukkig leven? De professor is betrouwbaar, alles wat je wenst gebeurt en zelf herinner je je niks van de machine. Maar toch zouden de meeste mensen er niet in stappen.

En de reden daarvoor is, omdat het niet echt is. Het is niet de echte wereld waar je dan heengaat. Ook al heb je alles wat je hartje begeert, het is niet echt. En dat houd de meeste mensen tegen. Je leert dingen waarderen als je ook minder fijne dingen meemaakt. Als je bijvoorbeeld in die andere wereld nooit pijn of verdriet meemaakt, dan weet je gelukkige momenten ook nooit helemaal te waarderen. Je leert met vallen en opstaan en tegenslagen horen nou eenmaal bij het leven. En dat is de reden dat de meeste mensen nee zouden zeggen.

Alle informatie die ik vertel in deze blogpost heb ik van mijn lerares Filosofie. De Ervaringsmachine is bedacht door Nozick. 

8 gedachtes over “De Ervaringsmachine

  1. O, wauw, dit is een nadenkertje… Ik ga hier eens serieus over nadenken 🙂 Ik heb geen filosofie gekozen omdat ik anders 3 keuze vakken zou hebben ^^ xoxo

  2. Heel interessant! Ik heb zelf ook een jaar filosofie gehad op de HAVO en ik moet zeggen dat ik het altijd een vreemd vak heb gevonden, maar dat ik het stiekem toch wel leuk vond om zo diep na te denken over bepaalde zaken en dat ik in ieder geval liever filosofie volgde dan bijvoorbeeld Duits of Frans haha

  3. Zal ik in de ervaringsmachine stappen? Goede vraag!
    Het klinkt natuurlijk heel mooi, en omdat het te mooi is om waar te zijn zal ik het eigenlijk al niet doen. Haha. Maar ook omdat het inderdaad niet leuk zal zijn als alles zomaar is zoals je het wilt hebben in je leven. Uiteindelijk zal het leven waarvan je nu misschien droomt ook kunnen vervelen.
    Volgens mij zijn er meer redenen om het niet te doen dan wel.
    Leuk dat je dit deelde!

Geef een reactie

