Momentjes voor jezelf

PicMonkey Collage
School is bijna overal weer begonnen in Nederland en het dagelijkse leven begint weer. Ik ben nu begonnen in klas 4 (havo) en het is nu al behoorlijk druk met huiswerk. Ook werk ik daarnaast vaak op donderdagavond en een dag in het weekend. Daarbij wil ik natuurlijk ook nog sociale contacten onderhouden. Dit allemaal bij elkaar kan voor stress zorgen, maar om dat te voorkomen zorg ik dat ik ook af en toe even tijd heb voor ‘me-time’.  Lees verder voor de tips!

IMG_20140806_101451
1. Heb je het druk met school en veel huiswerk? Zorg dan dat je je tijd goed indeelt en leert plannen. Ik ben vrij goed in plannen en zorg zo ervoor dat ik nooit in een keer teveel moet doen. Mijn tip voor huiswerk: maak het op de dag dat je het opgegeven krijgt. Zo heb je het gelijk gemaakt en meer tijd voor anderen dingen. Als je dit altijd doet, hoef je niet alles een dag van tevoren nog te doen.

2. Als je net als ik een bijbaantje naast school hebt en het druk hebt, bepaal dan je grenzen. Overleg met je leidinggevende over je werktijden, misschien kun je beter iets minder gaan werken. Vooral tijdens toetsweken is dit handig om te doen. School gaat voor je bijbaantje, dus houd het goed in de gaten of je het wel red.

IMG_20140420_095333
3. Als je dus je huiswerk goed inplant en iets minder gaat werken, dan heb je tijd voor je vrienden. School hoort niet je leven over te nemen en sociale contacten onderhouden is ook belangrijk. Wat je ook kunt doen, is huiswerk maken met vriendinnen. Zo zie je elkaar toch, ben je sneller klaar met je huiswerk en kun je daarna samen wat leuks gaan doen. Oh en: Plan filmavonden op vrijdag (laatste schooldag voor het weekend) want dan maak je waarschijnlijk ’s avonds geen huiswerk.

IMG_20140611_191544
4. Dan is het nu tijd voor me-time! Dit heeft iedereen af en toe nodig. Een momentje voor jezelf, een moment dat je even kunt ontspannen en niks hoeft te doen. Ga een filmpje kijken terwijl je onder een dekentje ligt met een lekkere geurkaars aan en wat chips erbij. Of ga lekker lang douchen, scrub je huid, doe een haarmasker in en ga daarna even je nagels lakken. Of doe iets anders waar jij je relaxed door voelt.

Door de me-time kun je weer even vooruit zonder al te veel stress. Neem dus regelmatig even een momentje voor jezelf. Al is het maar iets kleins als een halfuur leuke Youtube video’s kijken, een kopje thee drinken met een boek erbij of een maskertje opdoen.

Heb jij ook af en toe een momentje voor jezelf nodig?

4 gedachtes over “Momentjes voor jezelf

Geef een reactie

