Praat elke dag met een onbekende

P11009792
Ik begon hiermee door de busreis naar Londen. Daar raakten m’n moeder en ik aan de praat met verschillende mensen. Toen zei m’n moeder dat het belangrijk is om ook eens met onbekenden te praten, je leert daar veel van. Sowieso ben ik wel een sociaal persoon, maar eerst was ik vrij verlegen. Dit kan je zeker helpen om je verder te ontwikkelen, zelfverzekerder te worden en meer open te staan voor anderen.

Praat elke dag met een onbekende. Hier leer je veel van. Je komt ook eens in aanraking met andere leefwerelden. Op mijn werk heb ik bijvoorbeeld collega’s die rond de 20/25 zijn. Zij zitten in een hele andere levensfase dan ik (vriend/vriendin, studies, op zichzelf wonen, etc.) Maar toch kan ik het goed met ze vinden en ik vind het leuk om op deze manier een keer te praten en om te gaan met mensen die in een andere fase van hun leven zitten. Je leert er veel van en misschien ga je wel anders kijken naar bepaalde dingen.

Ook toen ik met m’n moeder met een busreis naar Londen ging, zaten we in de bus met allemaal onbekenden voor ons. Er waren meerdere moeders met dochters, gezinnen, oudere stellen, vrienden, etc. Als je vier dagen elkaar elke dag wel ziet, raak je ook weleens aan de praat. Er was ook een ouder stel die heel erg lief waren. Zij vonden het heel leuk om met ons te praten en later kregen we van het lieve vrouwtje een bounty toegestopt. Vriendelijkheid kost niets en kan mensen erg blij maken.

Mensen hebben verschillende interesses, maar meestal ontmoet je vooral mensen die soortgelijke interesses hebben. Bijvoorbeeld op school of op je sport raak je bevriend met mensen die dezelfde interesses hebben. Ik merk dat ik hierdoor makkelijk een praatje maak met iemand. Ook word je er zelfverzekerder door, want je gaat toch een beetje uit je comfortzone. En je staat meer open voor anderen zonder vooroordelen. Dit zorgt ook voor een beter inlevingsvermogen.

Probeer het maar eens, wie weet ontmoet je ook nog eens leuke mensen waar je bevriend mee raakt. En natuurlijk is dit heel moeilijk als je verlegen bent, maar ik was dat ook een paar jaar terug. Doe het in kleine stapjes. Maak eens een praatje met iemand in de winkel, bus of op school. Of begin met vaker glimlachen of mensen groeten. Je leert het door te doen. Vriendelijkheid kost niets. Door open te staan voor anderen leer je zelf veel. Je leert makkelijker iemand aan te spreken, je wordt zelfverzekerder, je maakt anderen vaak blij ermee door even een leuk gesprek aan te knopen en je ontwikkelt je beter als je open staat voor andere dingen. En je krijgt er een beter inlevingsvermogen door, wat ook belangrijk is om anderen beter te begrijpen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in mensen die dit doen, kijk dan vooral naar deze site die ik tegenkwam: the 365 docobites project

 

8 gedachtes over “Praat elke dag met een onbekende

  1. Ben het helemaal met je eens! Zo heb ik ook geleerd om socialer te zijn, en minder onzeker. Ik heb vooral door mijn werk in de supermarkt geleerd hoe je mondiger kunt zijn 🙂

Geef een reactie

