Wat als je wakker zou worden zonder herinneringen?

filo
Als ik ga slapen, lig ik altijd nog een tijdje te denken. Zo kwam ik ineens bij de vraag: wat als je wakker zou worden zonder herinneringen? En dan bedoel ik echt alle herinneringen die je van jongs af aan hebt. Zou je dan nog wel weten wie je bent? Of zou je uit je bed stappen en in de spiegel kijken en die persoon dan als jezelf herkennen?

Als je antwoord op de eerste vraag ja is, betekent dit dat dan je herinneringen je maken tot de persoon die je nu bent?Ikzelf denk dat het geheel van je ervaringen, herinneringen, je referentiekader, gedachten en omgeving je maken tot wie je bent. Maar als je herinneringen weg zijn, mist er dus wel een groot deel. Dus of je dan nog zou weten wie je bent, weet ik niet zeker.

En ik vraag me af of je dan wel zou weten wat de dingen om je heen zijn. Of je een wekker zou herkennen als een middel om de tijd mee te weten en die je wakker maakt. Wat als je je niet herinnert wat je vroeger hebt geleerd, lijkt het mij dat je dat soort dingen ook niet meer weet. Of misschien ook wel, het kan zijn dat je verschillende ‘afdelingen’ hebt in je hersenen. Dat je een deel hebt voor alles wat je echt leert, de dingen die je dagelijks weer ziet. En dat je een deel hebt voor je herinneringen. Of is een herinnering hetzelfde als iets wat je opslaat wanneer je iets leert en komt het in dezelfde ‘afdeling’ in je hersenen?

Misschien komen deze gedachten doordat ik filosofie heb, maar ik vond het wel een interessante gedachte om te delen. Ik ben benieuwd wat jullie hierover denken. Wat denk jij?

3 gedachtes over “Wat als je wakker zou worden zonder herinneringen?

  1. Er zijn mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad, die een deel van hun hersenen beschadigd hebben waardoor ze zich niks meer kunnen herinneren, zoals hun vrouw etc. Maar ze weten nog wel hoe ze dingen moeten doen, zoals fietsen en lopen. Er zitten dus verschillende gedeeltes in je hersenen die daar over gaan. Niet dat ik dit van mezelf weet, want we hebben er een keer les in gehad op school haha 🙂

  2. Ik herken dit, ik herinner me… Nee oke, ik herken het helemaal dat denken in bed! Maar dit is weel iets waar ik nog nooit bij heb stilgestaan… Ja, deze zet me aan het denken! Goed stuk! xoxo

Geef een reactie

