Kunstwerk: expansion

expansion-2Voor CKV moest ik een thematisch verslag maken. Je kiest dan een kunstwerk uit die je aanspreekt, bedenkt daar een thema bij en vervolgens ga je op zoek naar meer kunstwerken met hetzelfde thema. Het kunstwerk wat ik als eerste uitkoos, was ”Expansion”. Het beeld dat je hierboven ziet. Eigenlijk heb ik niet heel veel met kunst, maar door deze opdracht kwam ik dit beeld tegen en vind ik het toch wel erg mooi. Lees verder voor meer foto’s en de betekenis erachter!

expansion-1

Toen ik ‘kunstwerk rust’ opzocht, kwam ik dit beeld tegen. Het sprak me gelijk aan. Je kunt het met heel veel associëren. De vrouw zit in een yoga houding, wat denk ik staat voor ontspanning. Hierbij kun je ook denken aan rust en in balans zijn. Het beeld is gelijk aan beide kanten: haar haren zitten in twee gelijke staarten en haar handen heeft ze in dezelfde houding.  Ze is in evenwicht, in balans. Ze ziet eruit als een vrouw die alles op orde heeft. De scheuren zitten er met een reden. De vrouw is gebroken, maar toch weer heel. Ik denk dat mensen dingen meemaken, die scheuren en littekens kunnen achterlaten. Maar dat hoort bij het leven. Als je nooit pijn of verdriet zou ervaren, zou je niet weten wat geluk nou echt was. Die breuken maken je tot de persoon die je bent. We leren van de dingen die we meemaken. Zo ook deze vrouw, ze heeft van alles meegemaakt maar is nu toch in balans. Het licht wat door de scheuren schijnt, benadrukt het feit dat ze er zijn. Ze gaan niet meer weg, maar toch kun je rust vinden. Wat je ook ziet, is dat ze naakt is. Zelfs hier zit een soort symboliek achter denk ik. Ze is kwetsbaar, maar toch sterk. Onder je kleren kun je dus gebroken zijn en littekens hebben, maar toch kun je een sterk persoon zijn en in balans zijn.

expansion-3
Zo zijn er meer gedachten die je bij dit beeld kunt hebben. Het kan ook zijn dat je dit ziet als de ideale vrouw, maar zelfs zij heeft littekens. Perfectie bestaat niet. Het licht benadrukt de gebrokenheid van de illusie van een perfect vrouwbeeld. Dit is niet per se de gedachte die ik erbij zou hebben in eerste instantie, maar het is wel een mooie optie. Ik denk dat ik dit misschien wel zou denken als ze een andere houding had gehad, als ze stond bijvoorbeeld.  Maar deze houding vind ik meer passen bij de begrippen rust en balans.

Het kunstwerk is gemaakt door Paige Bradley. Ze heeft het ‘Expansion’ genoemd. De gedachte erachter is dat mensen al in hokjes worden geplaatst wanneer ze worden geboren. Je bent gelijk een geslacht, een ras of een IQ. We worden meer beoordeeld op onze ‘hokjes’ dan op wie we vanbinnen echt zijn. Het is dus erg moeilijk om uit een hokje te komen, vandaar de scheuren. Paige zegt er ook bij: ‘’Zouden we onszelf nog herkennen als we konden uitbreiden buiten ons lichaam?’’ Daar komt de titel dus vandaan. Het is een vrouw die op zoek is naar innerlijke rust. Dat laatste haalde ik er vooral uit, maar het in hokjes vastzitten niet per se. Maar dat is iets wat bij kunst hoort denk ik, zelf je eigen betekenis invullen. Hoe dan ook, ik vind het een erg mooi beeld waarbij ik echt ging nadenken over de betekenis ervan. Ik heb de eerste foto nu ook als achtergrond op m’n mobiel 🙂

Wat vind jij van het beeld?

alle foto’s komen van: paigebradley.com

6 gedachtes over “Kunstwerk: expansion

  1. Daar zit eigenlijk wel een mooie betekenis achter! Ik zou eerder denken dat ze inderdaad in een yoga houding zit, maar dat de lichtstromen laten zien dat ze kracht krijgt door te weten wie ze is. Mooi beeld, die je op veel verschillende manieren kunt interpreteren!

  2. Beste Yvonne,

    Allereerst mijn complimenten voor de manier hoe jij het bijzondere beeld omschrijft.

    Aanstaande zondag vertrekken mijn man en ik voor een fotografiereis naar NYC. Dolgraag zou ik onze cursisten dit prachtige beeld willen laten zien. Klopt het dat het adres The Fulton-Ferry State Park/ Brooklyn Bridge Park, in Brooklyn is?

    Mijn dank alvast voor je antwoord.

    Hartelijke groet
    Coby Bergsma-Hagebeek

Geef een reactie

