Mijn levensbeschouwing

P1130244(2)2Geïnspireerd door een schoolopdracht ben ik druk aan de slag geweest met tekenen, schrijven, knippen en plakken. Voor het vak godsdienstige en levensbeschouwelijke vorming (klinkt een stuk interessant dan het werkelijk is) moesten we onze visie op het leven weergeven op een creatieve manier. Dit mocht een geschreven verhaal, strip, tekening of iets heel anders zijn. Ik besloot te gaan tekenen, schrijven en plakken om tot deze collage te komen.

In je werkstuk moest je antwoorden op de vragen zoals ”Geloof je in God?” en ”Wat vind jij belangrijk in je leven?” verwerken. Allereerst geloof ik niet in God. Wel geloof ik dat er ‘iets’ is, meer dan deze fysieke wereld. Maar wat dat precies is blijft mysterieus, dat weet ik gewoonweg niet. Vandaar de wereld en de vraagtekens linksboven. Ik besloot verder in te gaan op wat ik belangrijk vind ik het leven. En dat is geluk.

Geluk is denk hetgeen waar we allemaal naar streven. We willen mooie herinneringen creëren, ons ontwikkelen op allerlei manieren, veel lachen en vooral gelukkig zijn. En dat vind ik iets moois. Zoals Jack Dawson zo mooi zei: ”I figure life’s a gift and I don’t intend on wasting it”. En toch zijn er zoveel mensen ongelukkig. Maar ik denk dat je zelf de sleutel bent naar geluk. Positief denken, doen wat je blij maakt, genieten van de kleine dingen.. het leidt allemaal tot geluk. Je hebt het zelf grotendeels in de hand. Natuurlijk heeft iedereen tegenslagen waardoor je je ongelukkig kan voelen, maar dit moet je leven niet bepalen.

P1130227(2)2Verder vind ik jezelf ontwikkelen in je leven belangrijk. Niet alleen qua kennis maar, ook door middel van ervaringen. Het is belangrijk om te leren van tegenslagen en je er doorheen te slaan. En dan weer positief in het leven te staan. Ook vind ik jezelf innerlijk ontwikkelen door zelf na te denken en je ontwikkelingspunten te weten belangrijk. Met ontwikkelingspunten bedoel ik dingen die je aan jezelf zou kunnen verbeteren. Al is het maar iets kleins zoals je meer open stellen voor anderen.

Er is nog zoveel meer wat ik kan vertellen over hoe ik tegen het leven aankijk. Maar ik stop hier nu even, anders wordt het straks een heel verslag. Ik ben benieuwd hoe jullie tegen dit onderwerp aankijken, laat het vooral achter in de reacties! 

4 gedachtes over “Mijn levensbeschouwing

  1. Dat zou zo mijn tekening kunnen zijn! Wat je zegt over geluk en jezelf ontwikkelen, ben ik het helemaal met je eens.
    Daarnaast vind ik vrijheid ook belangrijk. Ik vind dat iedereen de vrijheid zou moeten hebben om zijn/haar dromen na te jagen.
    ‘There’s a freedom that everyone deserves’ – Greg Holden

Geef een reactie

