Verhalen achter mensen

P1130257
Ik ben zo’n persoon die alles graag observeert. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar door te kijken naar dingen leer je er al veel over. Ook mensen vind ik leuk om naar te kijken. Vooral omdat ik dan zoek naar een verhaal achter iemand. Sommige mensen zijn een open boek, bij hen kun je van hun gezicht makkelijk aflezen hoe ze zich voelen. Maar bij anderen zie je dat niet, wat mij boeit.

Zet mij op een bankje neer ergens in een drukke stad en ik vermaak me wel een tijdje. Eigenlijk ben ik wel een terrasjes-mens, al zit ik bijna nooit op terrassen. Maar dan heb je een lekker drankje erbij en kijk je ook een paar uur om je heen. Er lopen zoveel verschillende mensen en types altijd in de stad. Ik vind het leuk dat iedereen er zo anders bij loopt. Dat maakt de wereld juist interessanter. Hoe saai zou het zijn als iedereen hetzelfde eruit zou zien? Dat lijkt me helemaal niks.

Door naar mensen te kijken, doe ik inspiratie op voor bijvoorbeeld een leuke outfit. Maar ook ga ik denken aan hoe hun leven in elkaar zou kunnen zitten. Vooral als ik op de fiets zit op weg naar huis en ik kom mensen tegen. Dan ga ik altijd een verhaal achter die mensen bedenken. Meestal komt er bij een persoon gelijk iets in me op. Zoals bijvoorbeeld bij een man die heel hard fietst: ”Die zal vast hard aan fietsen zijn omdat, hij zijn kind van school moet halen”. Dan heb ik natuurlijk geen idee of dat echt zo is, maar ik vind het wel leuk om te bedenken.

Op deze manier zie je al snel verhalen achter mensen. Dezen hoeven niet altijd waar te zijn, het is juist leuk om je fantasie te gebruiken. En waar de één een open boek is, is de ander dat juist niet. Die mensen houden hun gedachten misschien meer voor zich. Je leeft uiteindelijk het meest in je eigen gedachten. Door mensen te observeren, pik je soms een stukje van hun gedachten en leefwereld mee. Maar ook vind ik mensen het mooist als ze oprecht zijn. Dus wanneer je ziet dat ze oprecht lachen of juist heel serieus ergens over praten. Dan zie je hun humor, drijfveren, emoties, etc.

Nu ben ik benieuwd of jullie ook weleens mensen observeren. En of ook jullie verhalen achter mensen zien/bedenken?

4 gedachtes over “Verhalen achter mensen

Geef een reactie

