Frozen Yoghurt, Kopenhagen & de Kleine Zeemeermin

3(2)

Het is meivakantie! Zaterdagochtend pakten wij onze koffers en reden we naar Denemarken. Hier zitten we een weekje in het plaatsje Næstved, dit is ongeveer een uur vanaf Kopenhagen. In deze blogpost veel foto’s en beschrijvingen van de dingen die we tot nu toe hebben gedaan in dit leuke Scandinavische land.

PicMonkey Collage1
PicMonkey Collage
2 mei 2015
Op zaterdag gingen we dus op reis. Na heel wat uren rijden, stonden we in de rij voor de boot en daarna voeren we naar Denemarken. Als je met een boot ergens heen vaart (en de auto staat ook op de boot) begint het vakantiegevoel bij mij echt. M’n ouders zijn gek op Scandinavië en dan vooral op Zweden, dus we zijn al heel wat keren met de boot naar deze landen gevaren.

Het huisje waar we deze week verblijven is uitstekend. Het is een typisch Scandinavisch huisje: 1 kleur (in dit geval zwart) met witte balken. Rondom het huis zit een lange veranda met twee zithoeken en een hangmat. Na eventjes liggen in de hangmat was ik gelijk overtuigd; ik wil er thuis ook eentje. Het is echt heel fijn om daarin te relaxen. Het was best warm en de zon scheen, dus hebben we lekker buiten gezeten. In de zomer lijkt dit me een perfecte plek. In de tuin is ook een plek om een kampvuurtje te maken. Met het huisje zijn we dus dik tevreden.


PicMonkey Collage1
PicMonkey Collage

3 mei 2015

Zondag hebben we even rondgekeken in Næstved, maar alles was natuurlijk dicht. Toch leek het ons een gezellig plaatsje. Hier spotte ik ook mooie graffiti (zie de foto hierboven). Het was trouwens weer heerlijk weer, hopelijk blijft het zo deze week! In Denemarken zijn altijd veel rommelmarkten waar ze tweedehands spullen verkopen. Soms verkopen mensen allerlei spullen in hun garage. Dan staat er aan de zijkant van de weg een bordje met daarop ‘Loppis’ (= vlooienmarkt) en kun je er gewoon heen. Heel leuk voor vintage-lovers! Wij gingen naar een rommelmarkt in een groot gebouw. Vermakelijk om even rond te kijken, maar er zat niet veel leuks tussen deze keer.

In de buurt zit ook een winkelcentrum, Storcenter, waar we een kijkje namen. Dit leek mijn moeder en mij wel leuk om een keer met z’n tweeën terug te komen. Zodat we rustig kunnen shoppen zonder dat m’n broer en vader steeds moeten wachten op ons. Maar eerst checkten we even of het wel een leuk winkelcentrum was. En dat was het zeker. Hier at ik voor het eerst frozen yoghurt en het was zo lekker! Het was een heel leuk concept: 1 Vul je beker met de yoghurtsmaak naar keuze, 2 strooi alles wat je wilt eroverheen en 3 betaal voor het gewicht. Ik had vanille yoghurt en heb er aardbei, brownie, oreo, choco cornvlakes en smarties overheen gedaan. Echt heerlijk!
PicMonkey Collage
PicMonkey Collage1

4 mei 2015
Natuurlijk gingen we ook een dagje naar Kopenhagen, aangezien het maar een uurtje rijden is. Het is altijd bijzonder om naar zo’n grote wereldstad te gaan. Kopenhagen deed me wel een beetje denken aan Londen (alleen waren er geen rode bussen of de typische Londense taxi’s). Om 12 uur zagen we de wisseling van de wacht. Daarna dronken we koffie en aten we wat lekkers bij een cafeetje.

Het centrum van Kopenhagen vond ik heel afwisselend. Zo liep je eerst bij een haven met gekleurde huisjes en later weer in een grote winkelstraat. Heel leuk! Bij Urban Outfitters kocht twee leuke items (er volgt nog een shoplog). Er waren veel fotogenieke hoekjes en plekjes in de straten. Dus ik voelde me wel een über-toerist met m’n camera, haha.

In een souvenirwinkel zag ik allemaal dingen met zeemeerminnen, dus ik vroeg aan mijn moeder: ”Wat hebben ze hier met zeemeerminnen?”.  Waarop zij heel verbaasd was dat ik het bekende beeld van de Kleine Zeemeermin niet kende. Ik had er echt nog nooit van gehoord, maar blijkbaar is het heel erg bekend. ‘Den lille Havfrue’ zoals ze in het Deens wordt genoemd, hebben we ook gezien. Mijn vader vertelde dat het beeld al heel vaak is besmeurd met verf, aangekleed en gebroken. Echt zonde dat mensen zulke dingen doen. Gelukkig zag je dit nu niet meer aan het beeld.

Wat doe jij deze meivakantie? En kende jij het beeld van de kleine zeemeermin al?

Een gedachte over “Frozen Yoghurt, Kopenhagen & de Kleine Zeemeermin

  1. Pingback: Sprookjesbos, uitwaaien op het strand & shoppen |

Geef een reactie

