Hoe denk jij over jezelf?

IMG_2890
Ik scroll door mijn Facebook tijdlijn en het enige wat ik zie is het onrealistische schoonheidsideaal. Tips voor een strakkere buik, een eetdagboek van een model en voor & na foto’s van celebrities die van ‘dik’ naar ‘dun’ zijn gegaan. En daarbij natuurlijk de bijpassende gefotoshopte foto’s. Vanmiddag keek ik de documentaire: Beperkt Houdbaar. Deze documentaire gaat over hoe vrouwen aan het schoonheidsideaal proberen te voldoen en hoe erg we daarin beïnvloed worden. Het zette mij zeker aan het denken.

De documentaire kun je online gewoon gratis kijken, hier bijvoorbeeld. Beperkt Houdbaar is gemaakt door Sunny Bergman. Zij werd geïnspireerd om deze docu te maken door haar eigen onzekerheid: ze bang om niet meer aantrekkelijk te zijn na haar 34e. Tegelijkertijd is ze boos dat vrouwen constant op hun uiterlijk beoordeeld worden. En daar kan ik mij zeker in vinden. Over het algemeen ben ik wel zelfverzekerd over mijn uiterlijk en persoonlijkheid. Een paar jaar terug absoluut niet. Ik vond mijn neus te groot, ik vond mezelf te dik, ik was niet goed genoeg. Gelukkig is mijn zelfbeeld nu heel erg veranderd. Iedereen heeft zo zijn imperfecties. Zelfs de ‘perfecte’ mensen waar jij jezelf mee vergelijkt, zijn niet perfect.

02.10.2013-Amanda-onzekere-vrouwen-620x350Maar zelfverzekerd blijven in een wereld waarin het schoonheidsideaal zo’n grote rol speelt, is lastig. Van alle kanten hoor je dat je dun moet zijn. Dat rimpels lelijk zijn en dat je ze moet laten opvullen. Dat je make-up moet dragen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er bestaat een vrouwelijk schoonheidsideaal die niet te bereiken valt. Het ideaal is nep. De vrouwen die je in magazines ziet, zijn allemaal gefotoshopt. In het echte leven hebben deze vrouwen ook gewoon imperfecties. Maar door de opkomst van botox lijken veel Hollywood sterren in het echt ook ‘perfect’. Dus laten normale vrouwen tegenwoordig ook allerlei plastisch chirurgische ingrepen doen. Alles om maar aan het schoonheidsideaal te voldoen. En dat is zo frustrerend.

Op Facebook lees je allemaal tips om dunner te worden. In reclames zie je weer een anti-rimpelcrème voorbij komen. Op de covers van tijdschriften zie je alleen maar perfecte vrouwen staan. Op allerlei manieren word je beïnvloedt. Al vanaf jongs af aan leer je hoe de ideale vrouw eruit moet zien. We leven in een wereld waarin normale vrouwen aangeleerd worden dat ze niet goed genoeg zijn. En tegelijkertijd hoor je dat je blij moet zijn met wie je bent. Hoe verwarrend is dat? Na het kijken van deze documentaire ben ik me veel meer bewust geworden van de invloed van de media op ons zelfbeeld. Ik dacht altijd dat de gefotoshopte meiden in tijdschriften geen effect op me hadden. Ik dacht bij zo’n plaatje nooit: was ik maar zo lang of slank. Maar onbewust werden die beelden ook voor mij het schoonheidsideaal, dat ik nooit kon bereiken. Waardoor ik lange tijd er onzeker over mezelf ben geweest. Maar die tijd is gelukkig over. Ik ben blij met wie ik ben en hoe ik eruit zie.

Hoe denk jij over dit onrealistische schoonheidsideaal? Ben jij blij met jezelf?

9 gedachtes over “Hoe denk jij over jezelf?

  1. Mooi geschreven zeg! Het onrealistische schoonheidsideaal heb ik altijd lastig gevonden, ik heb geaccepteerd dat ik daar toch niet aan kan voldoen en ben dus zeker happy met mezelf!

  2. Heel erg mooi en goed geschreven.
    Eerlijk is eerlijk; ik denk heel erg negatief over mijzelf. Toch denk ik niet dat dit door het schoonheidsideaal komt. Wat ik voor mijzelf ‘wil’ en ‘verwacht’ komt namelijk niet eens overeen met dit ideaal. Gek hè?
    Ik hoop mezelf ooit te accepteren!
    Liefs

  3. Mooi geschreven, voldoet volledig aan het schoonheidsideaal 😉 Ik vind het een lastig iets. Want, het ene moment ben ik vrij zeker van mijn uiterlijk, maar dat kan heel snel omslaan. Wat betreft tevreden met jezelf? Ik denk niet dat ik dat ben. Maar dat heeft misschien meer een psychische reden dan uiterlijk. Xoxo

  4. Wat een mooi stukje heb je geschreven! Ik heb de link van die documentaire opgeslaan, want je hebt me zeker nieuwsgierig gemaakt. Ik ben erg onzeker over mezelf en ik weet maar al te goed dat dit mede is door de media. Hoog tijd om dat te veranderen!

Geef een reactie

