Tips voor lenzendragers in de zomer

P1130939(2)
Het is zomer! De tijd van zwemmen, ijsjes eten en zonnen. Maar voor lenzendragers is het ook de tijd van oogirritaties tijdens een stranddagje. Zelf vind ik het vooral vervelend om te zwemmen met lenzen in. In deze blogpost 5 belangrijke tips voor lenzendragers in de zomer.

Ik heb nu ongeveer al 4 jaar zachte lenzen. Hiervoor had ik nachtlenzen, deze doe je ’s nachts in en overdag kun je dan alles scherp zien zonder lenzen in. Maar deze lenzen zijn hard en kunnen daardoor sneller beschadigingen in je oog aanbrengen. Dat was bij mij het geval, dus nu heb ik zachte lenzen. Een stuk fijner vind ik zelf. Er zit maar één nadeel aan: met zachte lenzen zwemmen is erg vervelend.  Bij elke waterdruppel die in je oog komt, heb je er last van. Je lens beweegt dan of je oog raakt geïrriteerd. En daarbij is chloor of zeewater niet zo goed voor je lenzen. Maar zonder lenzen zie ik niet scherp en kan ik moeilijk mensen herkennen. Dus dan zwem ik liever met lenzen in.

P1130952(2)
1. Maak elke dag je lenzen schoon

Het is erg belangrijk om je lenzen goed schoon te houden. Je kunt je lenzen gewoon met je lenzenvloeistof schoonmaken. Zelf doe ik altijd een paar druppels in mijn hand en daar leg ik dan de lens in. Na een paar keer rustig eroverheen wrijven is de lens weer schoon. Ook mijn lenzenhouder maak ik regelmatig schoon met de lenzenvloeistof.

2. Lenzen + zonnebrand = geen goede combinatie
Doe eerst je lenzen in en ga daarna pas insmeren. Wanneer er zonnebrand op je lens komt, verstoppen de poriën van de lens. Waardoor er meer kans op oogirritaties is. Doe dus altijd eerst je lenzen in voordat je zonnebrand opdoet of andere crèmes. En als je tussendoor toch even je lenzen opnieuw wilt indoen, was dan eerst goed je handen.

3. Zwemmen met lenzen
De één doet zijn/haar lenzen uit met zwemmen, de ander houdt ze in. Als je maar een kleine oogafwijking hebt en zonder lenzen nog wel mensen kunt herkennen, dan kun je gewoon je lenzen uit doen. Maar als je dat niet kunt, zoals ik dus, dan kun je ze beter inhouden. Chloor en zeezout zijn niet goed voor je lenzen. Maar ook zitten er erg veel bacteriën in het water. Dus probeer zo min mogelijk water in je ogen te krijgen. En als je toch onderwater wilt, kun je het beste een duikbril gebruiken. Maak na het zwemmen je lenzen altijd even schoon.

4. Gebruik in de zomer daglenzen
Ik ga deze zomer daglenzen meenemen op vakantie (normaal draag ik maandlenzen). Zo kun je je lenzen elke dag vervangen en kun je ermee zwemmen. Nog steeds is het natuurlijk niet 100% goed om dan met je lenzen te zwemmen, maar het is een goed alternatief. En als je maandlenzen hebt, is het zonde om ermee te zwemmen. Als het dan misgaat, heb je lenzen die je 1 maand kon gebruiken verspild. Ik zou wel reserve lenzen meenemen. Dus als je 14 dagen weggaat, zou ik er 20 meenemen. Voor het geval dat je er eentje scheurt, kwijtraakt of in het zand laat vallen. De overige lenzen kun je altijd later nog een keer gebruiken voor een dagje zwemmen.

5. Neem altijd een flesje oogdruppels mee
In de zomer heb ik zelf altijd meer last van droge ogen of irritaties. Soms is het dan fijn om je lenzen even opnieuw in te doen. Of om je ogen te verfrissen met oogdruppels. Oogdruppels kun je kopen bij de drogist of opticien. Wel moet je er even op letten welke oogdruppels bij je lenzen passen.

Draag jij lenzen? Zo ja, zwem jij met je lenzen in?

10 gedachtes over “Tips voor lenzendragers in de zomer

  1. Handige blogpost! Ik loop nu steeds rond zonder lenzen aan het zwembad, maar om te lezen is het dan niet altijd even makkelijk.. Ik neem altijd een oud paar maandlenzen (van de ons ervoor) mee om die aan te doen tijdens het zwemmen! Maar daglenzen lijkt me ook echt een goed idee.

  2. Handige tips 🙂 Zelf heb ik nachtlenzen geprobeerd maar daarmee zo mijn ogen beschadigd dat ik gewoon weer teruggegaan ben naar de bril. Niet dat dat ideaal is met zwemmen, gelukkig houd ik totaal niet van zwemmen 😉 Xoxo

  3. Ik vind daglenzen voor in de zomer wanneer je gaat zwemmen ideaal. Dan komen je echte lenzen niet in aanmerking met viezigheid uit het water, chloor en zeezout gezien je je daglenzen toch weg ’s avonds als je ze uitdoet.

  4. Wat een handige tips! Als ik ga zwemmen (of als ik weet dag ik ga zwemmen) doe ik mijn daglenzen in, zonder lenzen herken ik namelijk ook geen mensen en ik vind het gewoon zonde van mijn (zachte) maandlenzen.

Geef een reactie

