Ken jij deze band al?

foto(2)
‘Stressed out’ is het eerste liedje wat ik van deze band hoorde. Misschien ken je het liedje wel, aangezien het meer dan 13 miljoen views heeft op YouTube. Hun muziek is anders dan normale liedjes. Er zit meer betekenis in. Ook de videoclips zijn erg mooi en vaak symbolisch. Ik houd wel van artiesten die anders zijn. Benieuwd naar deze band? Lees dan verder!

De band heet Twenty One Pilots en bestaat momenteel uit Tyler Joseph en Josh Dun. Tyler is de zanger maar speelt ook nog piano, keyboard en ukelele. Josh is de drummer. Wat ik leuk vind aan deze band is dat ze anders zijn. Hun liedjes gaan tenminste niet over feesten, drank en seks. De liedjes gaan juist over mental health en andere problemen. En hierdoor denk je nu misschien dat het depressieve muziek is, maar dat is het niet. De meeste liedjes klinken juist opgewekt, al zijn de lyrics dat niet altijd. En er zitten zoveel verschillende genres in hun muziek. Het is lastig om iemands muziekstijl uit te leggen. Je moet denk ik een paar liedjes horen voordat je het goed begrijpt.


In veel video’s zie je dat de handen en nek van Tyler zwart zijn. Dit symboliseert zijn onzekerheid/ Blurryface is het stemmetje in zijn hoofd. Die innerlijke stem is de depressie/angst/onzekerheid en nog meer. De zwarte verf op zijn handen en nek vertegenwoordigt zijn angsten en onzekerheden die hem verstikken. Het is dus symbolisch en heel erg goed doordacht. In dit filmpje legt Tyler het zelf uit.

”They acknowledge that the world isn’t all sunshine and smiles, that there are tough times in life and their are people out there in the world ending their life. They get that, they understand it and they want to help prevent it.” (Buzzfeed)


Aan het begin van deze video zie je dat Tyler en Josh allebei een bivakmuts op doen. Dit symboliseert de onzekerheid over hun muziekprestaties. Ze maken heel graag muziek, maar zijn onzeker over wat anderen ervan vinden. Daarom zegt Tyler ook tegen Josh: ”They won’t know it’s you” & ”Just take it off when you’re ready” Op een gegeven moment gooien ze de mutsen ook af als ze bezig zijn met muziek maken. Ze gaan helemaal op in de muziek. Dus zelfs hun muziekvideo’s zitten vol diepere betekenissen.

Vooral mensen die worstelen met depressie, onzekerheid of een ander mentaal probleem zullen de lyrics goed begrijpen of herkennen. Twenty One Pilots is gewoon erg goed in het omschrijven en zingen van bepaalde gevoelens. Ik vind het erg knap. Maar ook als je gewoon van muziek met een betekenis houd, is deze band iets voor jou. Of als je van muziek houd die anders is dan alle standaard popliedjes die je op de radio hoort.

Wat vind jij van hun liedjes en de betekenissen erachter?

 

2 gedachtes over “Ken jij deze band al?

  1. Twenty One Pilots is geen band waar ik de hele dag door naar kan luisteren. Ik moet er echt voor in een Twenty-One-Pilots bui zijn, om het zo maar even te zeggen, haha. Als ik in die bui ben, luister ik er ook wel echt de hele dag door naar. Net zoals je zegt is de band een beetje anders, wat ik ook superleuk vindt. Er zijn niet zoveel bands als TOP, dus dat maakt ze al super (:

Plaats een reactie